Co to jest Blik ?
BLIK – polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie gotówki w bankomatach oraz wykonywanie błyskawicznych przelewów międzybankowych. Usługa dostępna jest w Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodnim WBK, ING Banku Śląskim, mBanku, PKO Banku Polskim, Inteligo, Orange Finansach, Getin Banku, T-Mobile Usługach Bankowych, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku oraz Credit Agricole. W 2017 6,1 mln użytkowników usługi wykonało 33 mln transakcji.
Sprawdź rozwiązania z systemem BLIK
Sposób działania BLIKA
Z systemu BLIK mogą korzystać tylko klienci bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w systemie. Użytkownik może korzystać z systemu BLIK, będąc klientem i korzystając z aplikacji mobilnych więcej niż jednego banku partnerskiego. Transakcja w systemie płatności mobilnych BLIK jest realizowana między klientem posiadającym aktywną aplikację mobilną wydaną przez bank a akceptantem (sklepem, punktem usługowym itp.) obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego.
Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych BLIK są kody jednorazowe. Są one generowane przez system Polskiego Standardu Płatności na żądanie banku. Kod jest unikalną kombinacją sześciu cyfr w przedziale 0–9 i jest ważny jedynie przez 2 minuty. Po tym czasie klient może wygenerować kolejny kod.
Model autoryzacji opartej o kod przebiega następująco:
- wygenerowanie kodu,
- wprowadzenie kodu w punkcie akceptacji (terminal, bankomat),
- przekazanie autoryzacji przez akceptanta, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego do Polskiego Standardu Płatności,
- weryfikacja kodu przez Polski Standard Płatności, identyfikacja banku, przekazanie autoryzacji do banku,
- autoryzacja przez bank,
- przekazanie odpowiedzi na autoryzację przez bank do Polskiego Standardu Płatności, który dalej za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta.
Cała operacja nie trwa dłużej niż kilkanaście sekund.
W październiku 2015 wprowadzono usługę płatności P2P, czyli przelewów bezpośrednio na telefon. Umożliwia to błyskawiczne przesłanie pieniędzy bez podawania rachunku bankowego odbiorcy, wystarczy jego numer telefonu.
Kolejną usługą wprowadzaną przez PSP jest mPOS BLIK. Do dokonania transakcji niepotrzebny już będzie terminal POS, wystarczy, że sprzedawca zgłosi się do swojego agenta rozliczeniowego z prośbą o aktywowanie aplikacji do przyjmowania płatności w swoim smartfonie. Od tej chwili będzie mógł przyjmować płatności od dowolnego użytkownika BLIK.
Wartość transakcji dokonanych w roku 2017 przekroczyła poziom 4,5 mld zł, a użytkowników BLIKA jest w Polsce ponad 6,1 mln osób.